سه باور غلط راجع به ورزش کردن

بدون شک ورزش کردن برای حفظ سلامتی بسیار مفید است. ورزش کردن نه تنها موجب حفظ توده ی عضلانی و سلامتی استخوان هایمان می شود، بلکه ورزش باعث می شود مواد شیمیایی در مغز ما آزاد شود که احساس رضایت و شادابی را به همراه دارد.

احتمالا در تلاش برای رسیدن به تناسب اندام، برای دریافت اطلاعات به منابع مختلفی، از جمله ورزشکاران حرفه ای در باشگاه ها، دوستان، خانواده و اینترنت مراجعه می کنید. اما این منابع مشابه هم نیستند؛ در این مواقع معمولا تصمیم می گیرم به دنبال راحت ترین راه برویم و به خودمان زحمت چک کردن اطلاعات با افرادی که در این زمینه آگاهی و تخصص بیشتری دارند، نمی دهیم.

در ادامه به سه باور نادرست یا خرافه که ممکن است در منابع مختلف با آن رو به رو شده باشید، می پردازیم:

1.    وزنه های سنگین تر باعث تقویت حجم عضلات می شوند و وزنه های سبک تر کارایی عضلات را بالا می برند.

احتمالا این جمله را از بسیاری از افرادی که بدن سازی می کنند شنیده اید. راستش را بخواهید، این افراد علاقه دارند که چنین جمله ای را به زبان بیاورند، در حالی که این عقده درست نیست! این جمله به این اعتقاد رایج اما اشتباه اشاره می کند که استفاده زا وزنه های سنگین، به طور خودکار حجم عضلات شما را افزایش می دهد، در حالی که استفاده از وزنه های سبک با تعداد تکرار زیاد، کارآیی و ظرافت کار عضلات را افزایش می دهد.

اما حقیقت این است که اولین عامل مهم، نحوه ی گرفتن وزنه است؛ یعنی اگر یک دمبل سنگین را به شکل نادرست در دست بگیرید، در واقع مقداری از فشار دمبل، به عضلات دیگر وارد می شود و عضله ی مورد نظر شما، تنها وزن کمی را تحمل می کند و در نتیجه حجیم تر نمی شود.

وقتی که ارتباط بین ذهن و عضلات را تحریک کنید و گروه عضلات درست را تحریک کنید، در مسیر درست قرار گرفته اید.

2.    بهترین راه برای آب کردن چربی ها، پیاده روی سریع است.

این عقیده بیشتر در بین خانم ها رواج دارد، اما باز هم یک باور اشتباه است. اگر ورزش های بی هوازی نظیر تمرین با وزنه را با ورزش های هوازی نظیر پیاده روی سریع مقایسه کنید، در تمرین با وزنه، چربی سوزی بسیار سریع تر اتفاق می افتد؛ اما چگونه؟ در ورزش های بی هوازی، ضربان قلب بسیار سریع تر از ورزش های هوازی مثل پیاده روی بالا می رود. برای اینکه در پیاده روی، ضربان قلب به اندازه ی کافی بالا برود، لازم است حداقل 20 دقیقه به پیاده روی سریع ادامه دهید. این در حالی است که بیشتر مردم، پیش گذشت این مدت، از پیاده روی دست می کشند.

3.    پیاده روی سریع روی تردمیل نسبت به پیاده روی سریع در محیط باز استرس کمتری به زانو وارد می کند.

این یکی از بدترین باور های موجود است. احتمالا منشا این خرافه، این است که تردمیل در محیط های بسته با تهویه ی مناسب قرار دارد، در حالی که در یک فضای باز، فرد می تواند سرعت و نحوه ی پیاده روی خود را در عین حفظ حرکت رو به جلو، تغییر دهد. اما، بر روی تردمیل، فرد مجبور است، کیفیت و سرعت دویدن خود را بسته به تنظیمات دستگاه حفظ کند که می تواند با راه رفتن طبیعی فرد تداخل داشته باشد و به اندام او فشار وارد شود.

همچنین به دلیل حرکت تسمه ی تردمیل، فرد باید بدن خود را به بالا و پایین جا به جا کند که باعث فشار بیشتر به پا در زمان فرود می شود. دفعه ی بعد که به یک باشگاه ورزشی رفتید به صدای برخورد پای ورزشکاران به تسمه ی تردمیل بیشتر دقت کنید.

/ 1 نظر / 146 بازدید
joyceabaqui

Do you like Psychology? Listen to Dr. Holakouee program here https://www.holakoueearchive.co